زیرسازی راه و جاده

مقدمه

زیرسازی یکی از مراحل ساخت راه و جاده است. در پروژه های راه سازی و جاده سازی، زیر سازی نقش کلیدی خود را دارا می باشد. همان طور که می دانیم راه سازی یکی از مهم ترین عملیات هایی است که پیمانکاران راه و ساختمان آن را اجرا می کنند. جدا از مراحل مختلف و مفصل راه سازی و جاده سازی قصد داریم به زیرسازی بپردازیم.

راه سازی و جاده سازی

زیرسازی و همچنین روسازی یکی از تخصص های برجسته و مهمی است که یک شرکت پیمانکاری باید داشته باشند. یک شرکت پیمانکاری باید در زمینۀ شناخت و محاسبۀ عملیات در زیرسازی دارای تخصص کافی و اطلاعات ویژه ای باشند. برخی از شرکت های پیمانکاری فقط بخشی از مراحل ساخت راه و جاده را اجرا می کنند. می خواهیم دربارۀ زیرسازی راه و جاده صحبت کنیم طوری که با کلیات این مرحله از راه سازی آشنا شوید.

زیرسازی راه و جاده گاهی تنها یکی از تخصص هایی است که ممکن است یک شرکت پیمانکاری داشته باشد. باید اضافه کرد که زیرسازی مرحله ای ویژه در راه سازی و جاده سازی محسوب می شوند.

هم اکنون در دنیای مدرن امروزی، اکثر راه ها از دو قسمت ساخته می شوند:
۱-زیرسازی
۲-روسازی

در راه سازی بدنۀ اصلی راه یا جاده از شن و ماسه بوده و با آن ساخته می شوند. اما در زمینۀ زیر سازی، باید اشاره کنیم که بخش زیرسازی شامل از دو لایۀ زیر اساس و اساس راه می باشد. البته روسازی هم از دو لایۀ آستر و رویه ساخته می شود.

لایه های اصلی زیرسازی در راه سازی و جاده سازی

بنابراین در راه سازی و جاده سازی چهار لایه اصلی وجود دارد:
لایۀ زیر اساس
لایۀ اساس راه
لایۀ آستر
لایۀ رویه

نقش بنیادین و پایه در راه سازی و جاده سازی همین چهار لایه عهده دار می باشند.

نکات زیر سازی

در زیرسازی خیابان، راه و جاده مواردی هستند که شرکت پیمانکار آن ها را تحت نظر مستقیم باید داشته باشد. به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم تا متوجۀ رابطۀ زیرسازی با این عناصر بیشتر آشکار شود:

  • میزان رطوبت
  • استحکام و میزان قدرت پیوند با قیر
  • مقاومت در مقابل ضربه
  • مقاومت در مقابل صیقلی شدن
  • مقاومت در مقابل سایش
    و ….

میزان رطوبت

1-میزان رطوبت: در راه سازی از مصالح خرده سنگی استفاده می شود. این مصالح خرده سنگی باید دارای مرغوبیت و ویژگی های خاصی باشند و آن میزان جذب رطوبت و آب است. اگر این مصالح خرده سنگی مقدار زیادی رطوبت و آب را جذب خود کنند، باید منتظر متلاشی شدن و از بین رفتن راه و یا جاده باشیم. علت چیست؟ وقتی این مصالح خرده سنگی مقدار زیادی رطوبت و آب را به خود جذب کنند، باعث می شود دچار انبساط و انقباض متوالی و پشت سر هم شود و در این حالت بخاطر ایجاد تنش های متضاد داخلی در این مصالح، آنها براحتی خرد شده و باعث متلاشی شدن راه یا جاده می شوند.

قدرت پیوند

2-قدرت پیوند با قیر: مصالحی که در زیرسازی خیابان، راه و جاده مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای قابلیت پیوند مستحکم و قوی با قیر باشند. این استحکام باید به مقداری می باشد که بر اثر رفت و آمد وسایل نقلیۀ سبک و سنگین و مختلف و یا در اثر شرایط آب و هوایی از قیر جدا نشوند. اگر این استحکام به مقدار لازم نباشد، این مصالح به راحتی از قیر جدا می شوند.

مقاومت در برابر ضربه

3-مقاومت در برابر ضربه: مصالح مورد استفاده در زیرسازی باید دارای مقاومت به ضربۀ کافی باشند که این مورد را می توان توسط تست های مقاومت در مقابل ضربه کنترل کرد. این مصالح ابتدا آزمایش می شوند و اگر مقاومت به ضربۀ کافی داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاومت در برابر صیقلی شدن

4مقاومت در مقابل صیقلی شدن: سطح راه ها و جاده ها به ویژه هنگام بارش باران دارای شدت صیقلی و جلای متفاوتی هستند. محل هایی رو سطح راه که صیقلی هستند، آن جاده حالتی شبیه به یک آینۀ سیاده می کند که می تواند منجر به سر خوردن وسیلۀ نقلیه روی جاده شود.

مقاومت در برابر سایش

5- مقاومت در مقابل سایش: اگر سنگ های مورد استفاده در زیرسازی براحتی و سریع ساییده شوند یعنی حین رفت و آمد وسایل نقلیه مصرف شوند عمر راه و جاده را کوتاه می کنند.

لطفا نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید.

مشاوره نصب و خرید

۹۲۸۴ ۶۹۵ ۰۹۱۲
۳۳۱۳۹ ۷۶۲ ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *