نفت خام

در این مقاله در مورد نفت خام می‌خواهیم صحبت کنیم که اصلا نفت چیست چگونه تشکیل شده و استخراج آن به چه صورت است و کشور‌هایی که بیشترین تولید و بیشترین مصرف را دارند نام برده ایم با ما در ادامه همراه باشید.

نفت خام چیست

نفت خام، معمولا به عنوان نفت شناخته می شود، مایعی غلیظ و افروختنی به‌رنگ قهوه‌ای سیر یا سبز تیره یا سیاه است، نفت موجود در زمین شامل هیدروکربن ها، ترکیبات آلی و مقادیر کمی از فلز است. در حالی که هیدروکربن ها معمولا مولفه اصلی نفت خام هستند، ترکیب آنها می تواند از 50٪ تا 97٪ بسته به نوع نفت خام و نحوه استخراج آن متفاوت باشد. ترکیبات ارگانیک مانند نیتروژن، اکسیژن و گوگرد به طور معمول بین 6٪ تا 10٪ از نفت خام را تشکیل می دهند، در حالی که فلزاتی مانند مس، نیکل، وانادیم و آهن کمتر از 1٪کل ترکیبات را تشکیل می دهند.

تشکیل نفت خام

نفت خام از طریق گرمایش و فشرده سازی مواد آلی طی یک دوره طولانی ایجاد می شود. اکثر نفت‌هایی که امروز استخراج می کنیم از بقایای جلبک های دریایی و زئوپلانکتون است که در اقیانوس یا دریاچه باقی مانده اند. با گذشت زمان، این مواد آلی همراه با گل ترکیب شده و سپس به حرارت بالا از فشار ایجاد شده توسط لایه های سنگین رسوب گرم شده. این فرآیند، به نام دیانژیز شناخته شده است، ترکیب شیمیایی را ابتدا به یک ترکیب مومی به نام کئروژن و سپس با افزایش گرما، به یک مایع از طریق فرآیند کاتاگنزیس تغییر می‌دهد.

استخراج نفت خام

شایعترین روش استخراج نفت خام حفاری است. زمین شناسان ابتدا بخش هایی از زمین را کشف می کنند که معتقدند نفت زیر آن جریان دارد. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد، روش های اغلب استفاده شده عبارتند از تصاویر ماهواره ای، سنجش گرانش و مغناطیس سنج. هنگامی که یک جریان ثابت نفت پیدا می شود، حفاری زیرزمینی می‌تواند آغاز شود.
حفاری فرآیند بسیار پیچیده‌ای نیست، با این حال یک روش استاندارد برای ارائه حداکثر کارایی طراحی شده است. اولین گام این فرآیند شامل حفاری زمین در محل دقیقی که نفت واقع شده است. هنگامی که یک جریان پایدار در یک عمق مشخص در زیر زمین شناسایی می‌شود، در مرحله بعد چاه حفاری می‌شود و از طریق لوله ای نفت به سطح زمین رسانده می‌شود. آخرین مرحله شامل قرار دادن یک ساختار است که به کارگران نفت اجازه می دهد تا جریان روغن را از چاه کنترل کنند.

ماسه های نفت

نفت را نیز می توان از ماسه های نفت استخراج شود، که اغلب آنها ماسه های قیری نامیده می‌شود. ماسه های نفتی به طور معمول ماسه یا خاک رس با آب مخلوط شده و یک نوع بسیار چسبناک نفت خام شناخته شده به نام قیر است. فرآیند استخراج ماسه های نفت با توجه به ویسکوزیته فوق العاده این نفت سنگین، بسیار متفاوت از حفاری است. به جای استفاده از مته، نفت خام از ماسه های نفتی از طریق نوارهای استخراج شده و یا از سایر تکنیک های دیگر مورد استفاده برای کاهش ویسکوزیته نفت استخراج می شود. این روند می تواند بسیار گران تر از حفاری های سنتی باشد و به وفور در کانادا و ونزوئلا وجود دارد. با توجه به افزایش تقاضای نفت و ذخایر نفت خام از بین می رود، ماسه های نفت می توانند یکی از آخرین روش های مناسب برای استخراج نفت خام از زمین باشند.

تولید نفت در سراسر جهان

در حالی که هر کشوری در جهان به نفت وابسته است، نه همه کشورها آن را تولید می کنند. پنج کشور برتر تولید کننده نفت عبارتند از: عربستان سعودی، روسیه، ایالات متحده، ایران و چین. لازم به ذکر است که تولید اصطلاح در اینجا به نفت خام استخراج شده از ذخایر نفت اشاره دارد. پنج کشور مصرف کننده نفت عبارتند از: ایالات متحده، چین، ژاپن، روسیه و آلمان.
با توجه به میزان مصرف فعلی، تخمین زده می شود که ذخایر جهانی تا سال 2039 از بین می روند. دانشمندان و مهندسان در تلاش برای یافتن راه های استخراج و پردازش نفتی کارآمدتر برای تأخیر آنچه که می تواند بحران انرژی جهانی تبدیل شود،را به تاخیر بیندازد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و هماهنگی جهت نصب و فروش ایزوگام و قیرگونی آسفالت با ما تماس بگیرید.
09126959284
09916959284
با سپاس از این که وقت گذاشتین و این مقاله رو خوندین لطفا نظرات و سوالات خود را بیان کنید

مشاوره نصب و خرید

۹۲۸۴ ۶۹۵ ۰۹۱۲
۳۳۱۳۹ ۷۶۲ ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *