مراحل اجرای عایق کاری توسط قیر و قیرگونی

مقدمه‌ای بر قیرگونی

قیرگونی نوعی عایق کاری است. گونی صرفاً جهت تثبیت قیر مورد استفاده قرار می گیرد. گونی که در قیرگونی مورد استفاده قرار می گیرد دارای الیافی است که موجب استحکام دهی قیر می شود.

انواع قیرگونی بر اساس نحوۀ اجرا

بر اساس نحوای اجرای قیر گونی می توان آن را به دو دسته تقسیم کرد:

1-قیرگونی یک لایه

در این روش بر روی سطحی که نیاز به عایق کاری دارد ابتدا یک لایه قیر، سپس یک لایه گونی و مجدداً روی لایۀ گونی، یک لایۀ دیگر قیر ریخته می شود.

2-قیرگونی دولایه

این روش بصورتی انجام می شود که پنج لایه روی سطح ریخته می شود. یک لایه قیر، یک لایه گونی، یک لایه قیر، یک لایه گونی و در آخرین مرحله یک لایه قیر ریخته می شود.

نحوۀ اجرای قیرگونی

اجرای قیرگونی مراحلی دارد که آنها را ذکر می کنیم:

1-سقفی که قرار است قیرگونی شود حتماْ باید با سیمان و به صورت کامل پوشانده شود. همچنین باید اشاره کردکه سیمان نباید ترک بردارد تا قیرگونی کاملاً سطح را پوشش دهد و تمامی درزها گرفته شود.

2-در مرحلۀ دوم که سطح کاملاً با سیمان پوشانده شده است، قیری که با حرارت دهی به درجۀ حرارت تقریبی 180 درجۀ سانتی گراد داغ شده است را باید روی سطح سیمانی چسباند. آنچه در این مرحله مهم است این است که تمامی قسمت های سطح سیمانی باید کاملاً با قیر داغ پوشش داده شود. در غیر این صورت ممکن است آب و یا مواد و املاح دیگری به سطح نفوذ کرده و حتی وارد ساختمان شود.

3-در مرحلۀ سوم قیر باید توسط یک گونی درجه یک پوشانده شود. مراقب باشید تمام چین خوردگی های گونی از بین برود و از آن مهم تر این که مراقب باشید گونی پاره نشود و یا دچار در رفتگی نشود.

4-در مرحلۀچهارم یک لایۀ دیگری از قیر که از مخلوط کردن قیر نرم و قیر سفت حاصل شده است، روی گونی کشیده می شود. مهم ترین نکته ای که در این مرحله باید لحاظ شود این است که مراقب باشید گونی پاره نشود و همچنین قیر تمام سطح گونی را کاملاً بپوشاند. در این مرحله می توان گفت که تقریباً تمام پشت بام عایق بندی شده است.

5-در این مرحله جهت محکم کاری در برابر نفوذ آب، مرحلۀ قیرگونی به صورت معکوس باید انجام شود. مهم ترین نکته در این مرحله این است که توان و تحمل ساختمان را بررسی کنید که مطمئن شوید که می تواند این وزن را تحمل کند.

6-در مرحلۀ آخر بر روی گونی یک لایه قیر کشیده می شود. باید تمامی نکاتی را که تا این مرحله رعایت کردید، در این مرحله نیز رعایت کنید.

7-مرحلۀ هفتم مرحلۀ آزمایش است. باید بررسی شود که قیرگونی اجرا شده می تواند جلوی نفوذ رطوبت و آب را بگیرد یا نه. تست انجام می شود و پس از 24 ساعت باید بررسی کرد که آب نفوذ کرده است یا نه. اگر نفوذ نکرده باشد می توانید مطمئن باشید که قیرگونی را به بهترین شکل ممکن انجام داده اید

نکات مهم دراجرای قیرگونی

ضخامت قیرگونی باید بین 2 تا 3 سانتی متر باشد.

آهک و شفته های آهکی قیر را فاسد می کنند. بنابراین در زیر آن هرگز نباید از آهک و شفته های آهکی استفاده شود. بهتر است ترجیحاً از ملات ماسه سیمان استفاده شود.

سخن پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اجرای قیرگونی و عایق کاری همانند تمامی مشاغل یک حرفۀ تخصصی است و هر کسی قادر به انجام آن نمی باشد و مطمئن باشید این هنر کسانی است که آموزش دیده اند و سال ها در این حرفه تجربه کسب کرده اند.

جهت اطلاع از قیمت قیرگونی و مشاور جهت اجرای آن میتوانید با شماره های زیر در تماس باشید.

09126959284
021-76233139

مشاوره نصب و خرید

۹۲۸۴ ۶۹۵ ۰۹۱۲
۳۳۱۳۹ ۷۶۲ ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *