آسفالت و هر آنچه که باید درباره‌ی آن بدانید

راه‌های زمینی به مسیری گفته می‌شود که معمولاً هموار هستند و سطح روی آن‌ها با لایه‌های صافی پوشیده شده تا عبور از روی راه را آسان‌تر کند. در گذشته راه‌های زمینی مناسب عبور انسان و چهارپایان بودند اغلب با خاک پوشیده شده بودند، با ورود خودرو به عنوان وسیله حمل و نقل، راه‌های زمینی برای تردد آن تغییرات فراوانی کرده‌اند، که آسفالت نقش بسیار پرنگی در این تغییرات داشته است.

آسفالت چیست

ماده‌ای سیاه، چسبناک و بسیار چسبنده است در ضمن ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.

انواع آسفالت

با توجه به کاربردی که دارند، به سه دسته آسفالت‌گرم، آسفالت‌حفاظتی و آسفالت‌سرد تقسیم‌بندی می‌شود.

آسفالت‌گرم

یکی از معروفترین آنها آسفالت‌گرم است. آسفالت‌گرم به آن دسته از آسفالت‌هایی اطلاق می‌گردد که در آن‌ها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند. در این نوع آسفالت مصالح سنگی بیش تر از ۹۰ درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می دهد .

انواع آسفالت‌گرم

آسفالت گرم مصرفی در قشرهای روسازی راه، به شرح انواع زیر است.

آسفالت‌رویه

آسفالت‌رویه آخرین قشر بتن آسفالتی است که در تماس مستقیم با بارهای وارده از ترافیک و عوامل جوی محیط قرار می‌گیرد. آسفالت‌رویه طوری طراحی و اجرا می‌گردد که تحمل بارهای وارده را داشته و در مقابل اثرات سوء آب، یخبندان و تغییرات درجه حرارت، مقاومت کرده و دوام آورد.

آسفالت‌آستر

این قشر بتن آسفالتی، بین قشر رویه و قشر اساس قیری و در صورت عدم وجود قشر اساس قیری، بین قشر رویه و قشر اساس سنگ شکسته قرار می‌گیرد.

اساس قیری

این قشر به عنوان اولین قشر روسازی بتن آسفالتی می‌تواند مستقیماً روی قشر زیراساس یا اساس قرار گیرد. اساس قیری دارای دانه بندی درشت تر و مقدار قیر آن کمتر از آسفالت آستر و رویه می‌باشد.

ماسه‌آسفالت

ماسه‌آسفالت از اختلاط ماسه شکسته یا ماسه طبیعی شسته یا مخلوطی ا ز این دو با قیر تهیه می‌گردد. ماسه‌آسفالت را می‌توان در قشرهای به ضخامت حداقل ۱۵ میلی‌متر و بیشتر پخش و اجرا کرد. از ماسه‌آسفالت به عنوان قشر تسطیح آسفالت‌های قدیمی (قبل از روکش) نیز استفاده می‌شود.

آسفالت‌متخلخل

این آسفالت از ا ختلاط قیر خالص اصلاح شده با مصالح سنگی صد در صد شکسته دارای دانه بندی باز در کارخانه آسفالت‌گرم تهیه و با ضخامت حدود ۲۵ تا ۴۰ میلی‌متر اجرا می‌شود. فضای خالی این آسفالت‌گرم بعد از کوبیده شدن در سطح راه، حدود ۲۰ درصد است. این قشر، جزء سیستم روسازی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان قشر جایگزین رویه اصلی استفاده کرد.

آسفالت‌حفاظتی

خش قیر در راه‌های خاکی، شنی، آسفالتی و بتنی و بلافاصله پخش سنگدانه بر روی آن، یا قیرپاشی بدون سنگدانه یا استفاده از مخلوط‌های آسفالتی پیش ساخته از نوع دوغاب قیری (اسلاری سیل) یا میکروسرفیسینگ آسفالت‌حفاظتی نامیده می‌شود. ضخامت این نوع رویه سازی (میکروسرفیسینگ)، حداکثر ۱۲ میلی‌متر در ۲ لایه است که جزء سازه باربر روسازی راه محسوب نمی‌شود و عملکرد ساز ه‌ای ندارد. در آسفالتهای حفاظتی از قیرهای محلول، قیرابه‌ها یا قیرهای خالص با کندروانی کم استفاده می‌شود.

دامنه کاربرد آسفالت‌حفاظتی

آسفالت‌های حفاظتی برای غیرقابل نفوذ کردن بستر راه، افزایش مقاومت سایشی و لغزشی آن و نیز بهسازی موقت رویه‌های موجود آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رویه سازی به علت سرعت و سهولت اجرا و نیاز محدود به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی، در مقایسه با آسفالت‌گرم، بسیار مقرون به صرفه است.

انواع آسفالت‌های حفاظتی

آسفالت‌های حفاظتی به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شود و هر یک به منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد:
1-سطحی یک یا چند لایه‌ای یا چیپ سیلینگ
2-سیلکوت‌ها یا اندودهای آب بند
3-مخلوط‌های آسفالتی قیرابه‌ای مانند دوغاب قیری و میکروسرفیسینگ
4-غبارنشانی و روغ ن پاشی راه (جلوگیری از گردوغبار و تثبیت را ه‌های)

آسفالت‌سرد

آسفالت‌سرد از اختلاط سنگدانه‌ها با قیرهای محلول یا قیرآبه‌ها در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم می‌شود. سنگدانه‌ها در زمان اختلاط با قیرابه می‌تواند مرطوب باشد ولی با قیرهای محلول، در دمای محیط یا تحت اثر حرارت باید خشک شده باشد. مخلوط‌های آسفالت‌سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانندMC-3000 یا SC-3000 تهیه می‌شود، عملاً مانند آسفالت‌گرم باید در درجه حرارت ۹۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم شود. آسفالت‌سرد را می‌توان در مسافت‌های زیاد حمل و سپس پخش کرد یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد.

دامنه کاربرد آسفالت‌سرد

آسفالت سرد را برحسب روش تهیه و اجرا می‌توان به دو دسته آسفالت سرد کارخانه‌ای و آسفالت سرد مخلوط در محل تقسیم کرد.[نیازمند منبع]آسفالت سرد کارخانه‌ای:آسفالت سرد کارخانه‌ای در کارخانه‌های ثابت و مرکزی آسفالت تهیه می‌شود و سپس برای پخش به محل مصرف حمل می‌شود. آسفالت سرد مخلوط در محل:آسفالت سرد مخلوط در محل به دو روش زیر تهیه می‌شود:
الف- نوع مخلوط در محل که سنگدانه‌ها در کنار و امتداد راه ریسه شده و روی آن قیرپاشی می‌شود و سپس عمل اختلاط و پخش با گریدر یا وسایل نظیر آن انجام می‌گیرد.
ب- نوع مخلوط در کارگاه که عمل اختلاط قیر و سنگدانه‌ها در کارگاه‌های ثابت یا موقت انجام و مخلوط تهیه شده برای پخش به محل مصرف حمل می‌شود.

خواص فیزیکی

چگالی آسفالت فشرده برابر ۲٫۲ تن بر متر مکعب می‌باشد.[۲]

تعیین قیمت آسفالت

قیمت آسفالت با توجه به متراژ و نوع استفاده ای که از آن می شود متفاوت است . هرچه ضخامت آسفالت بیشتر باشد قیمت آن بیشتر است این قیمت با توجه به این که در آن از مواد نفتی استفاده می شود با افزایش قیمت نفت قیمت آن نیز افزایش می یابد .

برای مشاهده قیمت روز قیرگونی و آسفالت و هزینه نصب کلیک کنید : قیمت قیرگونی و قیمت آسفالت

منبع : wikipedia

مشاوره نصب و خرید

۹۲۸۴ ۶۹۵ ۰۹۱۲
۳۳۱۳۹ ۷۶۲ ۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *